De kunstenaar die de heersende regels van het artistieke spel overtrad en herschreef.
Ensor was veel meer dan le peintre des masques. Hij was een gamechanger, een kunstenaar die niet alleen de heersende regels van het artistieke spel overtrad maar ze zelfs heeft herschreven.
James Ensor behoort tot de Europese kunstenaars op het einde van de 19de eeuw die de deur openzetten voor een vrij gebruik van licht, kleur en vorm. Doorslaggevend is zijn kennismaking met het Franse impressionisme, de kunst van Claude Monet en co. Ensor ontdekt een nieuw kleurenpalet en een nieuwe techniek, maar hij zal meteen een heel ander soort kunst maken die weinig of niets meer te maken heeft met het natuurgetrouwe impressionisme. Het bijzondere van de ensoriaanse beeldtaal is de combinatie van het macabere en het groteske. Herwig Todts geeft een nieuwe kijk op het innoverende karakter van Ensors kunst, ondersteund door de resultaten van het materiaal-technisch onderzoek in het kader van het Ensor Research Project.
Eric Rinckhout zal dieper ingaan op het leven van de gevierde meester, de baron, de musicus, de redenaar en ‘the man in black’. Hoe evolueerde zijn kunst? Wat was zijn band met Oostende, de stad waar hij werd geboren, werkte en altijd is blijven wonen? Hoe veranderde die stad tijdens zijn leven? Hoe belangrijk waren zijn contacten met de Brusselse avant-garde? En hoe zat het ook alweer met zijn Antwerpse connectie? Wie kocht zijn werk en wie waren de vrouwen van zijn leven? En waarom is De intrede van Christus in Brussel zijn meesterwerk?
I.s.m. Davidsfonds regio Antwerpen
Programma van Ensor, meer dan maskers
Dag 1, zaterdag 27 januari | |
10:00 - 12:00 | Sessie 1 Door Herwig Todts |
Dag 2, zaterdag 10 februari | |
10:00 - 12:00 | Sessie 2 Door Eric Rinckhout |