Opgelet voor oplichting!
Frauduleuze mails in omloop
OPGEPAST! – Heb jij een brief, e-mail of telefoon gekregen van Davidsfonds met de vraag om een donatie te doen, op een andere manier dan het gekend rekening nummer of onze www.davidsfonds.be website ?
Er zijn momenteel frauduleuze mails in omloop in naam van lokale afdelingen van Davidsfonds. Ze beweren een inzameling te houden van cadeaubonnen die later onder de leden verdeeld zullen worden. Er wordt expliciet gevraagd naar bonnen van Bol.com, Bijenkorf en Zalando. Davidsfonds voorziet geen acties om cadeaubonnen te verdelen van deze webwinkels. De berichten zijn dus vals, het gaat om fraude waarbij de naam van Davidsfonds wordt misbruikt om geld te innen.
Heb jij een gelijkaardige brief, mail of telefoon ontvangen? Ga hier zeker niet op in, geef geen persoonlijke informatie en klik niet op links.
Meld elke verdachte e-mail aan verdacht@safeonweb.be.
Twijfel je aan de echtheid van een factuur in naam van je lokale afdeling? Neem dan contact met ons op!
Tips
Hoe kan ik herkennen of het om een echte aanmaning of phishing gaat?
Het is soms moeilijk om een echt van een vals bericht te onderscheiden. Maar deze tips kunnen je al helpen:
Vind je een mail of telefoontje verdacht? Beantwoord dan deze vragen:
1. Is het onverwacht?
Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender: je kocht niets, had lang geen contact, enz. Controleer zeker verder.
2. Is het dringend?
Hou je hoofd koel: kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die 'vriend in nood' wel?
3. Ken je de afzender?
Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie.
4. Vind je de vraag vreemd?
Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.
5. Naar waar leidt de link waar je moet op klikken?
Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie?
Een voorbeeld:
Bij de link www.safeonweb.be/tips is het domein safeonweb.
Bij de link www.safeonweb.tips.be/safeonweb is ‘tips’ het domein en word je naar een andere website geleid.
Staat er een QR-code in het bericht?
Als er een QR-code wordt getoond, moet je goed nakijken naar welke website die doorverwijst. Als je de code scant, krijg je de URL te zien. Controleer het domein zoals hierboven beschreven.
6. Word je persoonlijk aangesproken?
Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.
7. Bevat het bericht veel taalfouten?
Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
8. Zit het bericht in je Spam/Junk folder?
Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
9. Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?
Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las ..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.
10. Wordt er gevraagd om een betaling uit te voeren?
Als er gevraagd wordt om een betaling uit te voeren die je niet verwacht, moet je altijd voorzichtig zijn. Is het rekeningnummer hetzelfde nummer als je gewoonlijk gebruikt om die organisatie of persoon te betalen? Als dat niet het geval is, voer de betaling dan niet uit. Vaak worden in phishingmails buitenlandse rekeningnummers gebruikt of wordt gevraagd om betalingen te doen via een cryptowallet. Dit is verdacht.
Als je twijfelt over een betaling, informeer je dan eerst bij je bank, of bij de instelling die de betaling opeist. Doe dit niet via de contactgegevens in de e-mail, maar ga rechtstreeks naar de website van de organisatie zelf.