Tijdens de Tweede Wereldoorlog vond er een immense kunstroof plaats. Vanuit de bezette gebieden versleepten de nazi’s kunst naar Duitsland om ambitieuze collecties op te zetten.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog vond er een immense kunstroof
plaats. Vanuit de bezette gebieden versleepten de nazi’s
kunst naar Duitsland om ambitieuze collecties op te zetten.
Voor het eerst wordt dat verhaal voor België verteld. Hoe
konden schilderijen van Memling, Van der Weyden, Brueghel,
Jordaens en Cranach zomaar het land verlaten? De nazi’s
haalden woningen leeg, roofden kunst, dwongen eigenaars
te verkopen en spendeerden miljoenen rijksmarken op de
kunstmarkt.
Na 8 jaar onderzoek legt Geert Sels de puzzelstukken bij
elkaar die hij aantrof in archieven in Parijs, Den Haag, Koblenz
en de grootste Belgische steden. Met doorgedreven speurwerk
brengt hij de trajecten in kaart waarlangs de kunst werd
weggehaald. Hij stelt vast dat verzamelaars, handelaars en
veilinghuizen zonder veel terughoudendheid meegingen in de
kunstverwerving van de nazi’s.
Geert Sels is cultuurredacteur van De Standaard. Daarnaast is hij geassocieerd onderzoeker van het CegeSoma, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij.
Voor een reeks over naziroofkunst kreeg hij de Loep voor de beste onderzoeksjournalistiek in Vlaanderen en Nederland.
locatie: Barboek in museum M, Leopold Vanderkelenstraat 28, Leuven
reservatie is aangeraden, info jef.scheire@telenet.be