Growfunding: draag bij en word beloond

ovenburen

Growfunding: draag bij en word beloond

Gepubliceerd door Davidsfonds op 27 oktober 2021

Growfunding zegt je misschien iets, misschien ook niet. Grow-watte? Wij vroegen Tine Marguillier, projectcoach bij Growfunding, de kleren van het lijf (figuurlijk natuurlijk), zodat ook jij alles te weten komt over sociale crowdfunding. Voor als je graag anderen wil steunen, inspiratie wil halen uit geslaagde projecten of gewoon je eigen project wil opstarten!

Growfunding, wat is het?

Tine: “Growfunding is een sociale organisatie. In essentie zijn we een sociaal crowdfundingsplatform. We staan open voor iedereen die een sociaal project wil waarmaken. Of dat nu gaat over duurzaamheid, een jeugdproject is of gaat over textiel en kledij, alles is mogelijk. We staan open voor iedereen die een idee heeft om onze maatschappij meer veerkrachtig en solidair te maken.”

Het (onvoltallige) team van Growfunding. Foto door Louis Miserez.

Wat doe jij bij Growfunding?

“Ik ben projectcoach. Ik begeleidt dus projecten, van begin tot einde. Mensen komen bij ons terecht en wij zitten met hen samen als we denken dat hun idee een degelijke sociale en maatschappelijke impact heeft. Dan praten we over wat zij willen doen en wat zij nodig hebben. Alles kan. Wij kijken of we bij Growfunding daarbij aansluiten en op welke manier we de projecten kunnen ondersteunen. Daarna begeleiden we de mensen verder in hun traject. Verder gaan we partnerschappen aan met steden of organisaties die ervoor openstaan om met ons samen te werken. Die partnerschappen versterken onze banden met de mensen lokaal. Daarnaast geven we workshops en infosessies.”

Wat is crowdfunding juist?

“Crowdfunding is een parapluterm. Daar vallen veel verschillende vormen van financiële ondersteuning onder. In essentie is crowdfunding het tegengestelde van een investering. Bij een investering verwezenlijken een paar mensen met grote budgetten een project, maar bij crowfunding gaat het om veel mensen met kleine budgetten die iets gaan realiseren, de ‘crowd’. De ‘crowd’ is ook een heterogene groep. Er zitten allerhande soorten mensen in, organisaties, handelaars, vzw’s, bedrijven …”

“Bij crowdfunding ga je uit van een soort cyclus. Je hebt een projecthouder, die heeft een idee en zoekt daarvoor een platform, meestal online, om er zijn idee te adverteren. Via dat platform zoekt de projecthouder zoveel mogelijk achterban om met veel kleine bedragen het project te realiseren. Die cyclus is hetzelfde bij alle crowdfundingsplatformen. Dat van ons onderscheidt zich doordat we geen commercieel platform zijn. Wij selecteren op basis van je project en doelstellingen. Dat betekent dat je een groter goed voor ogen moet hebben, dat voor iedereen iets positiefs teweeg kan brengen.”

“Wij werken met reward based crowdfunding. Doe je een bijdrage aan een project, dan krijg je daar iets voor terug. Dat is anders bij donation based crowfunding, waarbij je een bijdrage schenkt, maar er niets voor in de plaats krijgt of een symbolische bedanking, zoals een foto. We gaan zelfs nog verder: Growfunding is een reward en participation based civic crowdfundingplatform. (lacht) Om het gemakkelijk te zeggen: het gaat om projecten met sociale impact, je krijgt iets in ruil voor je bijdrage, en wat je terugkrijgt is liefst van al participatief. Je krijgt bijvoorbeeld niet gewoon een cd, maar je wordt uitgenodigd bij de voorstelling van het album. Zo krijg je een uitwisseling tussen wie een bijdrage leverde en de projecthouders. Als je mensen gaat betrekken, krijg je een verdere relatie, vandaar vinden wie die participatie zo belangrijk. Voor de beloningen kan je selecteren op basis van wat je geeft. Het is dé manier waarop je aan nieuwe klanten of leden komt.”

Geslaagd project Droomhut – een ontmoetingsplek voor Antwerpse jongeren.

Hoe start je een project op?

“Wij hebben een heel traject uitgedokterd, een methodologie waar we nu al acht jaar aan schaven en die we blijven verfijnen. Eerst maken we een afspraak met je, online of live. We leren elkaar beter kennen bij een koffietje en toetsen af of er een match is. Als je daarna nog verder wil gaan, en wij ook, dan nodigen we je uit voor workshops. Om de twee maanden geven we er twee, meestal ’s avonds. Per workshop ga je interactief aan de slag rond crowdfunding en hoe wij werken. In de eerste workshop krijg je uitleg over onze methodologie, hoe we werken en over de beloningen. Je maakt er ook een netwerkanalyse: wie wil ik aanspreken, wie is mijn doelpubliek?”

“De tweede workshop draait rond communicatie. Hoe schrijf je een tekst bijvoorbeeld? Je krijgt communicatietips die nadien handig van pas komen. Tijdens die twee intense workshops werk je al aan je project en daarna kan je verder met de tools die je aangereikt kreeg. Je gaat ook met je persoonlijke coach aan de slag, als je dat wilt. Aan het ritme van de persoon die voor ons zit passen wij ons aan, binnen de mate van het mogelijke. Wil je snel gaan, dan gaan we mee snel, neem je liever de tijd, dan is dat ook oké. Voor de voorbereiding rekenen we wel minstens een maand, want er valt veel te doen.”

“Na die maand kan je aan de slag met de crowdfunding zelf. De campagne duurt bij ons minstens één maand, maximum drie maanden. De duurtijd is afhankelijk van verschillende factoren: van het bedrag dat je wil samenrapen bijvoorbeeld, of hoeveel personen er in je team zitten. We kijken naar alle parameters en bepalen de duur samen in overleg.”

“Je persoonlijke coach begeleidt je verder tijdens de crowdfundingscampagne. We zitten zoveel samen als nodig, of dat nu één keer in de week of in de maand is. En als het project geslaagd is, verdwijnen wij niet uit beeld. Dan moet je alles nog realiseren, er is de nazorg en afhandeling. Daar staat geen timing op. Bij sommigen is dat snel geregeld, anderen bellen ons na een halfjaar op met een vraag, en wij blijven uiteraard beschikbaar. Je komt de beloofde beloningen na, spreekt de mensen aan die je steunden en realiseert je project. Daar helpen we je bij. Mensen vragen vaak of ze op koers zitten met hun soort project, maar we kunnen dat eigenlijk nooit zeggen want geen enkel project is hetzelfde.”

Druk aan het werk voor geslaagd project Buurman Antwerpen.

Waaraan ligt het als een project niet slaagt?

“In 89% van de gevallen is een project succesvol, maar als het niet slaagt, kan dat verschillende oorzaken hebben. Vaak onderschatten mensen de tijd die kruipt in zo’n crowdfundingscampagne. Het is geen ‘snel geld tool’. Of er zijn interne dingen aan de hand. Bepaalde mensen die hun taak niet opnemen, de raad van bestuur die er niet achterstaat of mensen die niet overtuigd of gemotiveerd geraken. Bovendien merken we dat crowdfunding nog vrij onbekend is in landelijke regio’s. Dan moeten we meer informatie over crowdfunding voorzien in de campagne zelf, anders zien mensen er het nut niet van in. Dat zijn enkele drempels, maar daar zal een project niet op stuk lopen.”

“Een tip die wij altijd meegeven: probeer zo snel mogelijk aan 30% van je doelbedrag te geraken. Die haal je op bij je eigen netwerk, de mensen die het dichtst bij je staan en die je makkelijk kan bereiken. Pas daarna ga je nieuwe mensen aanspreken via sociale media, de pers of andere manieren. Dat blijkt heel contra-intuïtief te zijn voor veel mensen. Ze willen meteen naar buiten toe communiceren over hun project. Begrijpelijk, maar het probleem is dat je project nul funders heeft en er nul euro op je project staat. Dat is niet geloofwaardig en mensen zullen niet steunen.”

“Het is belangrijk dat je crowdfunding niet persé ziet als financiële tool. Het financiële is natuurlijk belangrijk, maar niet onze primaire drijfveer. Wij willen laten zien dat crowdfunding gebruikt kan worden als participatietool, als communicatietool, als manier om nieuwe netwerken aan te boren of om je draagvlak te testen. Het is iets dat je kan gebruiken en modelleren naar je eigen noden. Wij zijn altijd bereikbaar. Je vindt ons via Google, via onze partners, maar je mag ook altijd sms’en, bellen, mailen of een berichtje sturen op facebook.”

Lopend project Ovenburen rond de bakoven, met steun van Davidsfonds.

Heb je een projectidee? Doen dan mee aan één van de workshops! Meer informatie vind je hier. Of kijk op www.growfunding.be als je op zoek bent naar inspiratie of zelf een project wil steunen.

Op dit moment wordt er trouwens een project gerealiseerd met steun van Davidsfonds. Ontmoet de enthousiaste bakkers- en molenvrienden van Ovenburen rond de bakoven in Het Accent van november of via de website.

Labels: Cultuurregio Schatlas | vensters Thema | hoofdthema Thema | subthema Kunst & Cultuur Thema | subthema Mens & Maatschappij Thema | subthema Religie & Zingeving Thema | subthema Taal Vaste organisatie-brede koepelactiviteit


De boeken van Jos Vandervelden

9789022340653.jpg

De mooiste geschiedenis van België

9789002268649.jpeg

Op reis met Vlaamse meesters

9789022340639.jpg

De verborgen geschiedenis van Vlaanderen

9789022340646.jpg

De verloren geschiedenis van Vlaanderen