Eindelijk terug theater! Op première bij ARSENAAL/LAZARUS
Eindelijk ging ik na een lange periode terug naar het theater en wat was ik benieuwd naar wat LAZARUS en Robbin Rooze voor mij in petto hadden. Ik kan eerlijk zeggen: ik ga volgende keer zeker opnieuw. De première van ‘Iemand moet het doen’ was een avond vol verwondering én gelach. Exact wat ik nodig had na de donkere coronaperiode.
Tekst: Marjolein Goris
Echt gebeurd?
Het stuk is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. In 1971 laat een man, Mario Roymans, zich opsluiten in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Daar snijdt hij ’s nachts het doek De Liefdesbrief van Johannes Vermeer uit het kader. Via de pers eist hij 200 miljoen Belgische frank om te schenken aan het goede doel. Een verhaal zo gek, je gelooft niet dat het ooit gebeurd is.
De personages van ‘Iemand moet het doen’ stelen dan wel een ander schilderij, Aristoteles bij de buste van Homerus van Rembrandt van Rijn, maar ze eisen net zoals in het echte verhaal losgeld om aan het goede doel te schenken. Hun goede doel? Dat zijn factcheckers, die alle foute informatie en leugens de wereld uit helpen. Ironisch, want het stuk flirt constant met de grenzen tussen waarheid en leugen.
Het toneelstuk begint realistisch, zijn er naar het einde toe delen die te absurd zijn voor woorden. Je begint werkelijk alles in twijfel te trekken. Gebeurt dit nu echt, of speelt het zich af in het hoofd van één van de personages? Of wordt er overdreven, zoals dat wel vaker gebeurt in film of theater? Hebben ze dat kunstwerk wel degelijk gestolen? Of is er een andere dader in het spel, die beter weet wat die doet?
Film of theater?
Het algemene thema van het toneelstuk: de scheidingslijn tussen waarheid en leugen, voortgezet in verschillende kunstvormen. Want tijdens het stuk wordt theater afgewisseld met film. Straffer nog: er wordt gefilmd op de scène. Je merkt het verschil niet eens tussen stukken die vooraf gefilmd zijn en stukken die op de scène worden gefilmd.
Een van de wonderbaarlijkste scènes was wanneer twee personages bij elkaar in de auto zaten. Op het scherm leek het de normaalste autoscène ooit, maar op het hoekje van het podium zag je hoe de personages gewoon op twee stoeltjes zaten, achter een plastieken scherm bedekt met enkele waterdruppels. De andere acteurs schenen met lampen, zodat het leek alsof de twee verschillende lichtpalen op de weg voorbijreden. Het leek zo gek dat ik amper kon geloven dat het werkelijk live gefilmd werd, maar de acteurs bewogen even simultaan op het scherm als op het podium, dus het kon niet anders zijn.
Proficiat aan LAZARUS
Het thema lijkt redelijk zwaar en je zou denken dat je hersenen flink moeten werken tijdens dit toneelstuk, maar niets is minder waar. Door de geweldige acteerprestaties van werkelijk ALLE acteurs op het podium klinkt er geregeld gelach door de zaal, wat het geheel heel wat luchtiger maakt. Wat verwacht je anders van acteurs zoals Koen De Graeve, Günther Lesage, Pieter Genard en Ryszard Turbiasz?
Ook de jonge garde op het podium voldeed ruim aan de verwachtingen. Maaike Somers brak prachtig de vierde muur en zorgde voor een extra twist aan het toneelstuk. Ik denk dat het zonder haar niet zo goed gelukt zou zijn om op die manier te spelen met de scheidingslijn tussen waarheid en leugen. Uiteraard ook proficiat aan Illias Bellaajal, Aminata Demba en Izzy Ismaïl L’hamiti voor de geweldige neerzetting van hun personages.
‘Iemand moet het doen’ van ARSENAAL/LAZARUS en Robbin Rooze speelt nog tot 18 september in Mechelen. Je krijgt er korting met je Davidsfonds Lidkaart. Nadien kan je het toneelstuk zien op andere locaties. Bekijk hier alle speeldata.