Voor jou getest: voorstelling Race van Arsenaal
Op 1 september ging ik luisteren naar de tekstrepetitie van de theatervoorstelling Race (Arsenaal), en dat in het prachtige kader van het vernieuwde culturele Predikheren. Wil je graag een voorproefje krijgen van de voorstelling, een klassieker van David Mamet? Lees dan snel verder.
Tekst: Joke Baeten
Tijdens het laatste weekend van de zomervakantie vond de feestelijke opening van Het Predikheren plaats, een nieuwe culturele hotspot in Mechelen. Na jaren van leegstand besliste stad Mechelen in 2010 om het gebouw te restaureren en er de bibliotheek in onder te brengen. Om er voor te zorgen dat elke bezoeker zich thuis voelt in Het Predikheren, werden er verschillende zones met elk een eigen sfeer ontworpen: van levendig, over rustig tot stil. Op de site vind je naast de bibliotheek ook een kerk, een restaurant, leslokalen en een prachtige binnentuin.
Het Predikheren wil mensen samenbrengen. Samen met het Cultuurcentrum Mechelen bieden ze een culturele programmatie aan, waarbij literatuur en verdieping centraal staan. Tijdens debatavonden wil de stad bezoekers aanmoedigen hun kritische geest aan te scherpen en zich te verdiepen in uiteenlopende onderwerpen. Een aanbod aan interessante lezingen en vormingen hoopt de Mechelaars te prikkelen en gedachten te verruimen.
Van dit culturele aanbod kreeg ik op zondag 1 september al een voorsmaakje: ik maakte kennis met de theatervoorstelling Race, een productie van onze cultuurpartner ARSENAAL/LAZARUS. In het prachtige kader van de gloednieuwe bibliotheek gaf de ploeg van Race een inkijk in het prille repetitieproces: Aminata Demba, Gorges Ocloo, Jeroen Van der Ven en Dirk Van Dijck lieten ons meegenieten van de repetitie van het eerste bedrijf. De tekst is van de Amerikaan David Mamet en werd vertaald door Pieter Hilhorst en Sacha Hilhorst.
Met de openingszin “Dus ú gaat me vertellen hoe het zit met zwarte mensen?” waren de aanwezigen meteen mee en was de toon gezet. In het stuk van Mamet nemen twee ervaren advocaten de verdediging op zich van een rijke en beroemde man die ervan beschuldigd wordt een jonge zwarte vrouw verkracht te hebben. En dan is er ook nog een jonge advocaat-stagiaire, die nog maar net met hen samenwerkt. We volgen die vier personages in de voorbereiding van de complexe zaak.
Beschuldigde van dienst is Charles Strickland (neergezet door Dirk Van Dijck). Het wordt al gauw duidelijk dat het niet alleen draait om de vraag of Strickland nu wel of niet schuldig is, maar vooral om de blank-zwarttegenstelling, vooroordelen, feiten versus perceptie en het cynisme in de advocatuur. Het stuk van Mamet dateert van tien jaar geleden, maar het racismedebat is vandaag natuurlijk nog even brandend actueel.
Een aantal scherpe uitspraken (al dan niet met humoristische ondertoon) passeerden de revue zoals:
- “Zwarten mogen vreemdgaan.”
- “Staat dat in de grondwet?” – “Neen, in het collectieve geheugen.” (advocaat en zwarte stagiaire)
- “Krijgt de samenleving de waarheid? Nooit! Ik wil niet dat u rekent op onze eerlijkheid” (advocaat tegen cliënt)
- “Deze zaak draait niet om seks, maar om ras.” – “Wat is het verschil?” (advocaat en zwarte stagiaire).
Ik zat van begin tot eind aan m’n stoel gekluisterd. Ondanks de gemoedelijke sfeer tussen de acteurs en het af en toe vergeten van de tekst (het was tenslotte een repetitie) werd ik helemaal meegesleept in het verhaal en ben ik vooral heel benieuwd naar de afloop. Deze tekstrepetitie was een heel erg fijne manier om kennis te maken met het stuk. Ik ben alvast erg geprikkeld om de voorstelling in z’n geheel te bekijken.
Meer info over de voorstelling vind je hier.
Met de Davidsfonds Cultuurkaart betaal je slechts 10 euro voor een ticket in plaats van 15 euro. Max. 2 tickets per Cultuurkaart, enkel voor voorstellingen in eigen zaal (ARSENAAL/LAZARUS in Mechelen), niet bij reisvoorstellingen.
Je kan Het Predikheren bezoeken in de Goswin de Stassaertstraat 88 in Mechelen tijdens de openingsuren (dinsdag tot zondagmiddag). Daarnaast is er de mogelijkheid om het gebouw met een groep te bezichtigen.