‘Les Pêcheurs de perles’: debuutopera x 3
Met de regie van Les Pêcheurs de perles zet het talentvolle theatercollectief FC Bergman zijn eerste stappen in de wereld van de opera. Gedurfd? Misschien, maar dramaturg Luc Joosten is er alvast van overtuigd dat het collectief een sterke meerwaarde zal toevoegen aan Bizets debuutopera. Het dagevenement van Davidsfonds Academie doet er nog een schepje bovenop met extra achtergrondinformatie en een setbezoek.
Campagnebeeld: © Hans Op de Beeck
De opera Les Pêcheurs de perles is er een van ‘eerste keren’: het was Bizets eerste belangrijke poging om een lyrisch drama te schrijven, FC Bergman waagt zich voor het eerst aan de regie van een opera en dirigent David Reiland doet met dat stuk zijn intrede bij Opera Vlaanderen. Vooral het debuut van theatercollectief FC Bergman in de operawereld is spraakmakend. “We zijn altijd op zoek naar nieuwe kunstenaars met wie we kunnen samenwerken, zowel internationaal als op eigen terrein. FC Bergmans werk inspireert ons al lange tijd: de werelden die ze creëren, zijn vernieuwend en visueel heel sterk. Uit hun theaterverhalen blijkt bovendien ook een onbewuste affiniteit met de operawereld, dus vroegen we hen of ze de stap naar opera wilden wagen,” vertelt Luc Joosten, dramaturg bij Opera Vlaanderen. FC Bergman twijfelde niet en kwam al snel met een titelvoorstel: Les Pêcheurs de perles.
FC Bergmans werk inspireert ons al lange tijd: de werelden die ze creëren, zijn vernieuwend en visueel heel sterk
Parel van het verleden
“Het sentiment in de muziek charmeerde hen, en dan vooral het duet van de mannelijke hoofdpersonages: Au fond du temple saint. De muziek slaat aan en sleept je mee in het verhaal. Daarnaast zijn er verschillende thema’s die hen op het lijf geschreven zijn, zoals het vasthouden aan een verleden dat voorbij is. Dat aspect zullen ze sterk in de verf zetten. De parelvissers zijn niet zozeer op zoek naar parels, maar naar het ideaal van zuiverheid: de parel van het verleden. De twee hoofdpersonages, twee vrienden, zwoeren ooit een eed om niet toe te geven aan het verlangen naar dezelfde vrouw. Hun wegen scheidden maar kruisen nu opnieuw, en ook de vrouw weer duikt op. Geven ze nu wel toe aan de verleiding of blijven ze trouw aan hun eed? Ze bezingen en verheerlijken de vriendschap van toen voortdurend, en toch willen de parelvissers toegeven aan de verleiding van nu.”
Het exotische element wordt niet zozeer belichaamd door het verlangen naar verre oorden, maar wel door de hang naar het verleden
Strooien rokjes
In Bizets Les Pêcheurs de perles is ook de fascinatie voor het exotische aanwezig, net zoals in zijn succesopera Carmen. “Het verhaal is oorspronkelijk gesitueerd in Sri Lanka, en kwam tegemoet aan het verlangen naar exotisme bij het 19de-eeuwse publiek. Maar voor onze tijd is die situering minder van belang en dus vertaalt FC Bergman het naar de hedendaagse context. Het is niet zozeer het verlangen naar verre oorden dan wel de hang naar het verleden dat het exotisch element belichaamt. Je zal bij FC Bergman dus geen illustratief exotisme, palmen of strooien rokjes zien.”
Opera versus theater
Voor de regie zal FC Bergman niet volledig kunnen terugvallen op zijn theaterervaring, want er is een belangrijk verschil tussen de twee kunstvormen: “Bij theater ben je helemaal vrij wat de regie betreft, terwijl je bij opera gebonden bent aan de partituur. De regie van een opera vraagt een aanpak die de partituur respecteert. Maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal geen vrijheid hebben: ze worden niet in een keurslijf geduwd.” Toch is de vrijheidsbeperking niet de grootste uitdaging voor het theatercollectief. “Die schuilt in het werkproces. Ze werken als collectief waarbinnen er een grote discussie- en dialoogcultuur heerst. De uitdaging zal zijn om hun eigenheid te behouden binnen een strenger gestructureerd genre. Maar ik heb het volste vertrouwen in FC Bergman. Ze worden bovendien goed begeleid.”
De regie, de kostuums, de muziek en de scènes maken van de opera een krachtig geheel – erg fascinerend, allemaal
Twee werelden
Voor Luc Joosten is het duidelijk: de regie van FC Bergman zal de opera sterker maken. “Ze zijn heel sterk in het creëren van eigenzinnige werelden op het toneel en kunnen ook dit stuk met een frisse blik interpreteren. Ze brengen hun theatertaal met die van de opera in contact en vanuit die spanning laten ze iets nieuws ontstaan. Dat wordt interessant. Bovendien dacht FC Bergman een boeiend decorconcept uit. Ze zijn erin geslaagd om twee werelden te creëren die in elkaar vloeien. Enerzijds de zee, de wereld van vroeger. Anderzijds de wereld van nu, en die is er één van oude mensen die hun verlangen nooit konden waarmaken en dat alsnog proberen te doen. In de spanning tussen die twee werelden speelt het verhaal zich af. Samen met de kostuums, de muziek en de scènes maakt dat van de opera een krachtig geheel. Erg fascinerend, allemaal.” Dat belooft.
__
Op dinsdag 18 december om 16.45 uur organiseert Davidsfonds Academie een dagevenement bij de opera. Je krijgt een exclusieve inleiding én een unieke kans om na afloop van de voorstelling de set te bezoeken. Heb je een Davidsfonds Cultuurkaart? Dan krijg je korting op het dagevenement. Klik hier voor meer info en om in te schrijven.