Het verhaal achter ons campagnebeeld
Een nieuw cultuurjaar betekent een nieuwe Cultuurgids met een nieuw campagnebeeld. En wat voor één! Illustratrice Lien Geeroms zorgde voor de cover van de Cultuurgids en alle illustraties binnenin, en daar zijn we erg trots op. Omdat we zo enthousiast zijn, delen we graag enkele weetjes over de illustraties. Want die zijn niet zomaar uit haar tekenpen gevloeid: Lien liet zich inspireren door werken van Vlaamse Meesters die ze subtiel verwerkte in haar tekeningen. Zie jij welke? Ontdek hier de originele schilderijen.
Het campagnebeeld
Zie je de diagonale compositie, het bijzondere kleurenpalet en het zelfportret dat het kindje onder zijn arm draagt? Juist, Lien haalde de mosterd bij … De Kruisafneming van Rubens (1611). Alle figuren komen terug in de illustraties binnenin de Cultuurgids, dus lees snel verder en ontdek waar die vandaan komen.
Lifestyle & Toerisme
Voor de illustratie bij de rubriek Lifestyle & Toerisme hoef je het niet te ver te zoeken, want ook hier liet Lien zich inspireren door De Kruisafneming van Rubens. Maar dan wel door het linkerluik van de triptiek:
Daar wordt de Maria-Visitatie afgebeeld: Maria bezoekt haar nicht Elisabeth wanneer ze zwanger is van Jezus. In onze Cultuurgids wordt de zwangere Maria een toeriste in Italië, met een ijsje en een reisgids in de hand, op weg naar de meesterchef van Ristorante il David.
Actualiteit & Zingeving
We blijven binnen het thema van de rubriek, want deze illustratie is geïnspireerd op De vier filosofen van Rubens (1611). Daar zitten Peter Paul Rubens zelf, zijn broer Philip, Justus Lipsius en Joannes Woverius rond de tafel. Op de achtergrond zie je de buste van Seneca en op de voorgrond zit de mopshond van Justus Lipsius, genaamd … Mopsius. Haha!
Lien ruilde de filosofen in voor vier cultuurliefhebbers die naast boeken ook de krant lezen en surfen op hun tablet. De man in het midden is druk aan het ‘oreren’, opnieuw een element van meesterschap. Let ook op de sjaal en de kraag van de twee mannen, die zijn een duidelijke knipoog naar de molensteenkragen van de filosofen.
Geschiedenis, Kunst & Muziek
In deze diagonale compositie vind je twee barokke bronnen terug: de danspas ‘bourrée’ en het werk Allegorie van het gehoor door Bruegel en Rubens (1617-1618). Dat schilderij maakt deel uit van hun reeks allegorieën over de vijf zintuigen (naast die van het gehoor, het gezicht, de smaak en het gevoel). De ‘bourrée’ is een danspas die vooral in de 17de eeuw populair was, en zeker aan het hof van Louis XIV. De term wordt ook nu nog gebruikt in klassiek ballet.
Je vindt de bogen, de vrouw die de luit bespeelt, de partituren op de grond, de papegaai, de boeken, het klokje en de wereldbol van het schilderij terug in de illustratie, aangevuld met twee dansers die de bourrée dansen.
Romans, Literatuur & Taal
De illustratie bij de rubriek Romans, Literatuur & Taal is gebaseerd op de rechterscène van De Alchemist (ca. 1600) van Pieter Brueghel de Jonge. Hij liet zich op zijn beurt inspireren door een tekening van zijn vader, Pieter Bruegel de Oude, uit 1558.
De schrijvende/lezende man – opnieuw een meester in zijn vak – herken je op beide beelden. Zie je wat hij op het papier schreef op Liens tekening? ‘Dol op Griet’, een knipoog naar Dulle Griet van Pieter Bruegel uit 1563.
Het schilderij op de achtergrond van de illustratie komt ook terug in De Alchemist, kijk maar eens goed naar de achtergrond. Ook de vrouw in het rood-oranje op het schilderij vind je terug op de tekening van Lien: ze ligt gezellig op de grond te lezen.
Kinder- & Jeugdboeken
Voor de illustratie bij de rubriek Kinder- & Jeugdboeken inspireerde Lien zich op een scène uit Kinderspelen van Bruegel (1560). Het jongetje met de blauwe badjas is een knipoog naar de figuren die gekke capes dragen op het schilderij (onderaan, links van het midden). Het jongetje op de illustratie draagt ook een tekening onder zijn arm: het portret van Rubens. Dat kleine detail wijst opnieuw op een element van meesterschap. Daarnaast zie je in de speelkamer onder andere een poppenhuis met kleine mannetjes die lijken op figuren uit het schilderij.
En de kat?
Op het campagnebeeld en hier en daar in de Cultuurgids vind je ook een rosse kat. Maar waar komt die vandaan? Dat is de kat Zarathustra, die door haar baasje heel vakkundig in allerlei klassieke schilderijen gefotoshopt wordt … Surf naar www.fatcatart.com voor meer werken waar Zarathustra in figureert.
Zarathustra werd hierboven in Bacchus van Rubens (1638-1640) gefotoshopt.
___
Wil je graag de Cultuurgids ontvangen om boeken te bestellen en de Davidsfonds Cultuurkaart aan te vragen? Stuur dan een mail naar cultuurgids@davidsfonds.be.