Geschiedenis en ethiek van conservering en restauratie
Centraal op het beroemde Lam Gods van Hubert en Jan van Eyck staat het Lam op een altaar. Het werd in 1550 door een andere schilder overschilderd, maar dankzij de minutieuze renovatie is het nu terug in zijn volle glorie te zien. En dat wekt heel wat reacties los. Het Lam blijkt immers grote, menselijke ogen te hebben... Overschilderen en aanpassen van een schilderij lijkt misschien heel raar, maar in de 16de eeuw was dit een gangbare methode bij restauratie en conservatie.
Iedere tijd heeft eigen technieken en doelstellingen om kunst te bewaren en te onderhouden. Aan de hand van case studies zoals de recente restauraties van het Lam Gods altaarstuk van de Gebroeders van Eyck (1432), de Oranjezaal van Jacob van Campen (1648-52), het Paleis huis ten Bosch en het Rijksmuseum Amsterdam van Pierre Cuypers (1885) doet Anne van Grevenstein deze evolutie uit de doeken.
I.s.m. Davidsfonds Regio Edegem
Programma van cursus Kunst bewaren voor de toekomst
Dag 1, donderdag 13 oktober | |
19:30 - 21:30 | Sessie 1 |
Dag 2, donderdag 20 oktober | |
19:30 - 21:30 | Sessie 2 |
Dag 3, donderdag 27 oktober | |
19:30 - 21:30 | Sessie 3 |