
Laus Polyphoniae 2025. Polyfonie uit de tijd van de kathedraalbouwers
Beleef Laus Polyphoniae 2025: een mix van boeiende lezingen en topconcerten.
Laus Polyphoniae duikt in het wonder van de kathedralen – architecturale meesterstukken die vanaf de 12de eeuw niet enkel een omwenteling in de religieuze praktijk, maar ook een revolutie in de muziek ontketenden. Kathedralen waren immers niet alleen een spektakel voor het oog, ze waren vanaf het begin ook laboratoria voor ‘klankenmakers’. Tijdens deze driedaagse zomercursus nemen musicoloog Pieter Mannaerts en architectuurhistoricus Merlijn Hurx je mee in dit intrigerende middeleeuwse verhaal waarin architectuur, kunst en muziek zo verweven zijn.
Pieter Mannaerts verkent de muziek van de 12de tot de vroege 15de eeuw en duikt in een aantal van de handgeschreven bronnen waarin ze bewaard bleef. Hij houdt halt bij verschillende periodes uit de middeleeuwse muziekgeschiedenis: de ‘oude stijl’ of ars antiqua, de ars nova waarin polyfonie steeds rijker werd en de ars subtilior. Uitgelezen luistervoorbeelden en schitterende middag- en avondconcerten illustreren het klinkende resultaat dat eeuwenlang te horen was in de imposante gotische akoestiek van de kathedralenbouwers.
Merlijn Hurx vertelt het verhaal van de ontwikkeling van de gotiek in Frankrijk en de verspreiding ervan over Europa. Hij legt daarbij een speciale focus op de Lage Landen. Daar werden in de 14de en 15de eeuw een groot aantal kerken gebouwd, maar we zien een duidelijke verschuiving van de ambities van de bouwers. In de plaats van rijzige kerkinterieurs waarbij het muuroppervlak voor het grootste deel uit vensters bestond, ging de aandacht naar de bouw van hoge torens. Je ontdekt waarom dit zo was en ziet een concrete uitwerking ervan tijdens een bezoek aan de kathedraal van Antwerpen.
I.s.m. Amuz